پزشك ملت پزشك ملت .

پزشك ملت

سردرد تنشي چگونه درمان مي شود؟


هدف از درمان جلوگيري از بروز سردرد است. مديريت خوب سردرد به كاهش استرس و تنش بستگي دارد. برخي از پيشنهادات عبارتند از:

هر روز سر ساعت معيني به خواب رفتن و بيدار شدن
هر روز به مدت حداقل 30 دقيقه به طور منظم ورزش كنيد
خوردن منظم وعده هاي غذايي بدون حذف هيچ كدام، به خصوص صبحانه
اجتناب از محرك هاي سردرد، مانند برخي غذاها و كمبود خواب
در صورت نياز در محيطي آرام و تاريك استراحت كنيد
مديريت استرس (يوگا، ماساژ يا ساير تمرينات آرامش بخش)
دارو، همانطور كه ارائه دهنده مراقبت هاي بهداشتي شما توصيه مي كند
آيا مي توان از سردردهاي تنشي پيشگيري كرد؟
شناسايي و اجتناب از محرك هاي سردرد ممكن است از سردرد تنشي جلوگيري كند. داشتن يك برنامه منظم خواب، ورزش و برنامه غذايي نيز مفيد است. اگر سردرد تنشي به طور منظم يا مكرر رخ دهد، درمان هايي مانند درمان شناختي-رفتاري، آرام سازي درماني يا بيوفيدبك ممكن است سردرد را كاهش داده يا از بين ببرند. با ارائه دهنده مراقبت هاي بهداشتي خود در مورد داروهايي براي جلوگيري از سردرد تنشي صحبت كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۱:۳۲ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

رشد شناختي و روانشناسي زنانه

فرويد يك ناظر زيرك بود، اما درك او از روانشناسي زنانه با تمركز بر نيروهاي بيولوژيكي، روان رنجوري بزرگسالان، نظريه ميل جنسي، عقده اديپ و روانشناسي مردانه تحريف شد. ديدگاه‌هاي او در مورد نقش حسادت آلت تناسلي، خودشيفتگي و مازوخيسم در زنان، و در مورد سوپرايگوي زنانه، در حال حاضر بر اساس داده‌هاي جديدي كه از تحقيقات روان‌كاوانه و مطالعات مشاهده‌اي مستقيم پديد مي‌آيند، به روز مي‌شود. 

براي مثال، مشخص شده است كه هويت جنسي اصلي زنانه خيلي زود شكل مي‌گيرد و تا حد زيادي با رشد شناختي و يادگيري به جاي تأثير مشاهده تفاوت‌هاي تناسلي بين جنس‌ها، واسطه مي‌شود. سطح سازمان شناختي دختر كوچك در ابتدا به او اجازه نمي دهد كه مقوله هاي منطقي و ثابتي از زن و مرد بسازد. 

محمول يا هماهنگي معيارهاي ورود و خروج. او دختران و زنان را به دليل درك شهودي كه «با هم مي‌روند» در يك گروه قرار مي‌دهد و بر اساس آنچه كه به عنوان دختر مادرش احساس مي‌كند و آنچه از شيوه‌اي كه پدر و مادرش و ديگر چيزهاي مهم درك مي‌كند، ديدگاهي نسبت به خود به عنوان يك زن ايجاد مي‌كند. شي او را ببين احساسات مادرش در مورد او، در مورد خودش و به طور كلي در مورد زنان تأثير زيادي روي او مي گذارد، و پاسخ ها و انتظارات پدرش از او تأثير مهمي بر تصوير و عزت نفس او دارد. 

نمايش او از خود به عنوان يك زن در ابتدا لزوماً تفاوت هاي تناسلي بين جنس ها را در نظر نمي گيرد. اين كشف، مدتي در سال دوم يا سوم، اين كه اندام تناسلي دختر و پسر با يكديگر متفاوت است، دختر را با مشكلات متعددي مواجه مي كند. سازمان شناختي او درك اندام هاي جنسي پيچيده، ناقص و تا حد زيادي دروني، غيرقابل مشاهده و غيرقابل لمس خود را براي او بسيار دشوار مي كند. نتيجه اوليه او اين است كه او فاقد اعضاي بدن مطلوبي است كه در اختيار موجودات ديگر است. به دليل سازماندهي ليبيديني خودشيفتگي- نمايشگاهي در آن دوره از زندگي، اين نشان دهنده يك آسيب نارسيسيستي دردناك است. 

شدت واكنش اختگي دختر و درجه اي كه او مي تواند در مسير رشد بيشتر بر آن غلبه كند، توسط عوامل متعدد رشد دروني و بيروني تعيين مي شود. مازوخيسم، آسيب پذيري خودشيفته، و حسادت آلت تناسلي نه محدود به جنسيت زن است و نه نتايج طبيعي رشد زن. در جايي كه آنها ويژگي هاي برجسته در آسيب شناسي رواني بيماران زن هستند، تفسير آنها به عنوان نشات گرفته از حسادت آلت تناسلي به عنوان يك بستر و علت اوليه كافي نيست. مثال‌هاي باليني مفصلي براي نشان دادن اين تز ارائه شده‌اند كه از طريق كاوش و توضيح منابع متعدد چنين علائم‌شناسي در يك تحليل‌گر زن مؤثرترين راه براي تسكين علائم و رهاسازي پتانسيل رشد عاطفي است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۰۲:۴۸ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

لاپاراسكوپي

لاپاراسكوپي نوعي روش جراحي است كه به جراح اين امكان را مي دهد تا بدون نياز به ايجاد برش هاي بزرگ در پوست به داخل شكم (شكم) و لگن دسترسي پيدا كند.

اين روش به عنوان جراحي سوراخ كليد يا جراحي كم تهاجمي نيز شناخته مي شود.

در طول لاپاراسكوپي مي توان از برش هاي بزرگ اجتناب كرد زيرا جراح از ابزاري به نام لاپاراسكوپ استفاده مي كند.

اين يك لوله كوچك است كه داراي يك منبع نور و يك دوربين است كه تصاويري از داخل شكم يا لگن را به مانيتور تلويزيون منتقل مي كند.

مزاياي اين روش نسبت به جراحي باز سنتي عبارتند از:

بستري كوتاه‌تر در بيمارستان و زمان بهبودي سريع‌تر
درد و خونريزي كمتر بعد از عمل
كاهش زخم
زماني كه از لاپاراسكوپي استفاده مي شود
لاپاراسكوپي مي تواند براي كمك به تشخيص طيف وسيعي از بيماري هايي كه در داخل شكم يا لگن ايجاد مي شوند استفاده شود. همچنين مي‌توان از آن براي انجام روش‌هاي جراحي، مانند برداشتن يك عضو آسيب‌ديده يا بيمار، يا برداشتن نمونه بافت براي آزمايش‌هاي بيشتر ( بيوپسي ) استفاده كرد.

لاپاراسكوپي بيشتر در موارد زير استفاده مي شود:

زنان - مطالعه و درمان شرايطي كه بر سيستم توليد مثل زنان تأثير مي گذارد
گوارش - مطالعه و درمان شرايط موثر بر سيستم گوارش
اورولوژي - مطالعه و درمان شرايط موثر بر سيستم ادراري


نحوه انجام لاپاراسكوپي
لاپاراسكوپي تحت بيهوشي عمومي انجام مي شود ، بنابراين هيچ دردي در طول عمل احساس نمي كنيد.

در طول لاپاراسكوپي، جراح يك يا چند برش كوچك در شكم ايجاد مي كند. اينها به جراح اجازه مي دهد تا لاپاراسكوپ، ابزارهاي جراحي كوچك و لوله اي را كه براي پمپاژ گاز به داخل شكم استفاده مي شود، وارد كند. اين باعث مي شود جراح راحت تر به اطراف نگاه كند و عمل كند.

پس از عمل، گاز از شكم شما خارج مي شود، برش ها با بخيه بسته مي شوند و يك پانسمان اعمال مي شود.

شما اغلب مي توانيد در همان روز لاپاراسكوپي به خانه برويد، اگرچه ممكن است لازم باشد يك شب در بيمارستان بمانيد.

 

ايمني
لاپاراسكوپي يك روش معمول است و عوارض جدي نادر است.

عوارض جزئي
عوارض جزئي در 1 يا 2 مورد از هر 100 مورد پس از لاپاراسكوپي تخمين زده مي شود. آنها عبارتند از:

عفونت
خونريزي جزئي و كبودي در اطراف برش
احساس بيماري و استفراغ
عوارض جدي
عوارض جدي پس از لاپاراسكوپي در 1 مورد از هر 1000 مورد تخمين زده مي شود. آنها عبارتند از:

آسيب به يك عضو، مانند روده يا مثانه، كه مي تواند منجر به از دست دادن عملكرد اندام شود
آسيب به يك شريان اصلي
عوارض ناشي از استفاده از دي اكسيد كربن در طول عمل، مانند حباب هاي گازي كه وارد رگ ها يا شريان هاي شما مي شوند.
يك واكنش آلرژيك جدي به بيهوشي عمومي
ايجاد لخته خون در وريد، معمولاً در يكي از پاها ( ترومبوز وريد عمقي يا DVT)، كه مي تواند شكسته شود و جريان خون را در يكي از رگ هاي خوني در ريه ها مسدود كند ( آمبولي ريه )
جراحي بيشتر اغلب براي درمان بسياري از اين عوارض جدي تر مورد نياز است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۵۲:۴۷ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

روش جراحي؛ قرار دادن ريشه مصنوعي


اين مرحله اي است كه ايمپلنت واقعي در فك شما قرار مي گيرد. يك ميله تيتانيوم در محل قرار داده مي شود تا با بافت استخوان تركيب شود و به ريشه جديد پروتز تبديل شود.

قبل از شروع جراحي از بي حسي موضعي براي بي حس كردن ناحيه آسيب ديده استفاده مي شود. هنگامي كه بيهوشي تأثير مي گذارد، دندانپزشك برشي در لثه شما ايجاد مي كند تا استخوان فك در جايي كه بايد ايمپلنت قرار داده شود، نمايان شود. ايمپلنت در جاي خود پيچ ​​مي شود و لثه شما فقط با استفاده از يك يا دو بخيه روي آن دوخته مي شود.

كاشت ريشه مصنوعي حدود 1-2 ساعت طول مي كشد تا كامل شود. پس از انجام اين كار، دندانپزشك يك روكش مصنوعي قرار مي دهد تا فضاي باقي مانده از دندان كشيده شده را بپوشاند.

پس از انجام اين مرحله، بيمار حدود 3 ماه اجازه شفا دارد. درمان شامل ادغام ريشه مصنوعي در ساختار استخوان شما است. اين دوره را مي توان به عنوان زمان بهبودي در نظر گرفت، حتي اگر دقيقاً با توضيحات مطابقت نداشته باشد. در حالي كه بيمار با كبودي و تورم خفيف ناشي از عمل باقي مي‌ماند، نيازي به 3 ماه بهبودي نيست. جنبه اصلي اين دوره كه آن را بسيار حياتي مي كند تزريق استخوان با ايمپلنت تيتانيوم است، چيزي كه ما از نظر فني به آن ادغام استخواني مي گوييم. هنگامي كه اين فرآيند در نهايت به پايان مي رسد، ايمپلنت يك پايه قوي تشكيل مي دهد كه مي توان پروتز را روي آن نصب كرد و تا پايان عمر دوام مي آورد.

حتي با وجود اينكه مدت زمان استانداردي كه براي ادغام استخواني داده مي شود 3 ماه است، اما مشخص شده است كه بيماران در يك بازه زماني كوتاه تر بهبود مي يابند. بيماراني هستند كه تنها به 4-6 هفته زمان نياز دارند تا پس از پروسه كاشت بهبود پيدا كنند و آماده حركت به مرحله بعدي هستند. در موارد ديگر، اين روند ممكن است در كل دوره بهبودي طول بكشد. اين در نهايت به عواملي مانند سلامت دهان بيمار و نوع عمل كاشت انجام شده بستگي دارد.

نصب تكيه گاه
اباتمنت پايه اي است كه تاج روي آن قرار مي گيرد و بين ايمپلنت و تاج قرار مي گيرد. اگر دندانپزشك تشخيص دهد كه همجوشي استخوان با موفقيت انجام شده است، بيمار به اين مرحله مي‌رود.

استخوان فك بايد دوباره در معرض ديد قرار گيرد تا اباتمنت در جاي خود قرار گيرد زيرا به ايمپلنت متصل است. اباتمنت به عنوان ضربه گير بين دندان مصنوعي و ايمپلنت قرار مي گيرد. هنگامي كه اباتمنت در جاي خود قرار گرفت، تاج چيني را نيز مي توان بلافاصله وصل كرد. در موارد ديگر، تاج چيني ممكن است در يك بازديد جداگانه نصب شود. با اين حال، بهتر است در اسرع وقت آن را اصلاح كنيد تا طول فرآيند كوتاه شود و به شما امكان مي دهد در اسرع وقت استفاده كامل از دهان خود را از سر بگيريد. گزينه قرار دادن تاج بلافاصله پس از آن فقط در صورتي قابل اجرا است كه دندانپزشك آن را مطابق با نحوه انجام اين فرآيند براي شما به عنوان يك بيمار تا اين مرحله درست تشخيص دهد. اگر قبلاً هر گونه عارضه اي وجود داشته باشد، پزشكان اغلب پس از بهبود ناحيه پس از قرار دادن اباتمنت، قرار دادن تاج را انتخاب مي كنند.

در صورت اتصال مجزا چه كاري انجام مي شود؟
هنگامي كه بيمار نياز به فيتينگ جداگانه دارد، ممكن است يك ماه يا بيشتر پس از قرار دادن اباتمنت انجام شود. در اين بازديد، تاج چيني خود را در انتظارتان خواهيد ديد كه آماده نصب است. تكميل اين پروسه بيش از نيم ساعت طول نمي كشد و در نهايت پروسه ايمپلنت دندان خود را كامل مي كنيد.

زمان كلي براي كل فرآيند صرف شده است
گرفتن فيتينگ دندان مستلزم آن است كه فرد در طول اين فرآيند صبر و مراقبت بيشتري از دندان داشته باشد. با توجه به زمان صرف شده از مشاوره و بررسي تا نصب نهايي، ممكن است بين 3 تا 9 ماه طول بكشد.

همانطور كه ممكن است متوجه شده باشيد، ويژگي هاي مختلف متصل به اين روش مي تواند آن را براي مدت طولاني تر از آنچه بايد طول بكشد. قابليت‌هاي درماني هر بيمار نيز مهم است زيرا هر بيمار در زمان خود بهبود مي‌يابد. به اين ترتيب، مهم است كه با دندانپزشك خود صحبت كنيد تا دريابيد كه چه مدت ممكن است براي شما طول بكشد، با توجه به همه عوامل.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۴:۳۸ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

آيا بيوپسي درد دارد؟


معمولاً احساس كرامپ‌هاي قوي مانند پريود مي‌شود، اما معمولاً پس از پايان عمل، به سرعت برطرف مي‌شود.

شما نبايد اين روش را انجام دهيد اگر:

هر خطري وجود دارد كه ممكن است باردار باشيد.
شما بيماري قلبي، اختلال خوني داريد يا از داروهاي رقيق كننده خون استفاده مي كنيد.
تب، درد لگن يا ترشح داريد.
قيمت آن چند است؟
علاوه بر هزينه هاي معمول ما براي مشاوره شما، هزينه اضافي 17.00 دلار براي اين روش پرداخت خواهيد كرد.

قبل از عمل شما
اگر توسط ارائه دهنده بهداشت ديگري به شما ارجاع داده شده است، لطفا نامه معرفي خود را همراه داشته باشيد. همچنين بايد هر گونه اطلاعات مرتبط مانند نتايج سونوگرافي لگن را همراه داشته باشيد.

توصيه مي كنيم يك تا دو ساعت قبل از ويزيت از داروهاي مسكن مانند ايبوپروفن يا پاراستامول استفاده كنيد. قبل از قرار خود چيزي براي خوردن داشته باشيد.

بعد از عمل
ممكن است به كسي نياز داشته باشيد كه شما را به خانه برساند، زيرا برخي از زنان احساس سبكي سر و/يا حالت تهوع دارند، اما اين معمولاً به سرعت برطرف مي شود.

ممكن است براي چند روز خونريزي خفيف و مقداري كرامپ داشته باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۳۸:۰۵ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

چه كساني به OCD مبتلا مي شوند؟

OCD معمولا در دوران كودكي، نوجواني يا اوايل بزرگسالي شروع مي شود. غيرعادي است كه OCD بعد از سن 30 سالگي شروع شود. با اين حال، به دليل تعصب، عدم آگاهي در جامعه و در ميان متخصصان بهداشت و روان ، بسيار رايج است كه تجربه فردي از OCD براي سال ها و حتي دهه ها ناشناخته بماند. 

ممكن است براي اولين بار OCD را تجربه كنيد، يا در حين بارداري يا مراقبت از نوزاد، علائم موجود را تشديد كنيد. اين OCD پري ناتال ناميده مي شود. در اين موارد، افكار تكراري ناخواسته اغلب در مورد آسيب به نوزاد شما هستند. به عنوان مثال، ممكن است دائماً افكار ناراحت كننده اي داشته باشيد كه كودك شما نفس خود را متوقف كرده است و بنابراين بارها و بارها كودك خود را بررسي كنيد.

برخي از افراد پس از تجربه يك رويداد آسيب زا به OCD مبتلا مي شوند، اما بسياري از افراد مبتلا به OCD تروما را تجربه نكرده اند.

يك عامل ژنتيكي (ارثي) در OCD وجود دارد. اگر شما مبتلا به OCD هستيد، خطر ابتلاي فرزندان شما نسبت به ساير افراد بيشتر است.

علت دقيق OCD ناشناخته است، اما شواهد قوي وجود دارد كه دليل فيزيكي آن در مغز وجود دارد. براي افراد مبتلا به OCD، بخش هايي از مغز كه مسئول شروع و توقف افكار و اعمال و پاسخ به اطلاعات جديد هستند، متفاوت عمل مي كنند. با يادگيري بيشتر در مورد اين، دانشمندان ممكن است به مرور زمان بتوانند درمان هاي بهتري ايجاد كنند. 
 
علائم
علائمي كه بايد جستجو كنيد (علائم)
علائم OCD ممكن است بيايند و از بين بروند. آنها معمولاً در مواقعي كه استرس داريد بدتر و زماني كه آرام و شاد هستيد بهتر هستند. همچنين خستگي ممكن است باعث تحريك OCD يا بدتر شدن آن شود، زيرا به طور كلي شما را آسيب پذيرتر و كمتر قادر به مقابله با آن مي كند.

علائم اصلي OCD وسواس و اجبار است. اينها از فردي به فرد ديگر متفاوت است، اما موضوعات رايج عبارتند از: 

كثيفي و آلودگي كه منجر به شستشوي زياد و جلوگيري از كثيفي احتمالي مي شود
شك، منجر به بررسي درست انجام كارها مي شود - مانند قفل شدن قفل ها و خاموش شدن اجاق ها
احساس اينكه همه چيز درست نيست، منجر به رفتارهايي مانند تنظيم زواياي اشيا، رديف كردن چيزها يا انجام يك عمل چند بار تا زماني كه همه چيز درست شود.
اجتناب از خطوطي مانند ترك در مسير پياده روي يا خطوط روي كاشي ها براي كاهش ترس از وقوع اتفاق بد
افكار، احساسات يا تصاوير غيرعادي يا زننده در ذهن شما - اينها ممكن است در مورد مذهب، جنسيت، خشونت يا خودكشي باشد و ممكن است باعث ايجاد ترس غير واقعي در مورد امنيت شما يا امنيت خانواده يا زندگي شما شود.
وسواس و اجبار عبارتند از: 

بيش از نگراني بيش از حد در مورد مشكلات زندگي واقعي 
به اندازه اي شديد كه وقت گير باشد، يعني بيش از يك ساعت در روز طول مي كشد و باعث ناراحتي قابل توجهي مي شود 
به اندازه كافي مهم است كه در فعاليت ها و روابط عادي روزانه تداخل ايجاد كند.
يك بزرگسال مبتلا به OCD معمولاً مي‌داند كه افكار يا تكانه‌هاي وسواسي غيرمعقول هستند و محصول ذهن او هستند (برخلاف احساس اينكه شخص يا چيز ديگري آنها را در آنجا قرار داده است). 

OCD برخي علائم را با ساير بيماري ها مانند اوتيسم مشترك است. مهم است كه با يك متخصص صحبت كنيد كه مي تواند تشخيص دقيقي به شما بدهد و يك برنامه درماني مناسب براي شما ايجاد كند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۴۹:۳۷ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

نقش روانشناسي در نظام سلامت روان

بيماري رواني از هر پنج كانادايي يك نفر را تحت تاثير قرار مي دهد. اين يك آمار شناخته شده است، اما مهم نيست كه چند بار آن را بگوييم، باز هم به نظر مي رسد يك عدد خيره كننده است. با توجه به اينكه بسياري از افراد به طور بالقوه با مسائل مربوط به سلامت روان سر و كار دارند، نياز به پزشكان و متخصصان مختلف براي ارائه درمان و مراقبت كافي است.

به عنوان يك روانشناس ، من يكي از گزينه هايي هستم كه مردم مي توانند براي كمك به آن مراجعه كنند.

چگونه روانشناسان مي توانند كمك كنند

روانشناسان طيف گسترده اي از ارزيابي ها و گزينه هاي درماني را براي كساني كه با مشكلات سلامت روان دست و پنجه نرم مي كنند ارائه مي دهند. بله، ما آنجا هستيم تا كيفيت زندگي افراد را در مواقع بحران بهبود ببخشيم، اما همچنين براي جلوگيري از عود و حفظ مراقبت در آنجا هستيم. از منظر نظام سلامت، روانشناسان مي توانند به مسائل مربوط به نرخ پذيرش مجدد بپردازند و ما سعي مي كنيم آنها را از درب گردان مراقبت دور نگه داريم. براي انجام اين كار، ما بر ارزيابي‌هاي روان‌شناختي جامع تكيه مي‌كنيم كه به شناسايي و تشخيص مسائل و بيماري‌هاي مختلف سلامت روان كمك مي‌كند. اين به راهنمايي درمان مناسب كمك مي كند و مشكلاتي را كه مي تواند باعث عود شود را كاهش مي دهد.

روانشناسان در تيم هاي بين حرفه اي در بيمارستان ها و ساير امكانات براي ارائه مراقبت كار مي كنند. علاوه بر ارزيابي‌هاي روان‌شناختي جامع، روان‌شناسان همچنين روان‌درماني‌هاي مبتني بر شواهد مانند درمان شناختي-رفتاري (CBT) را ارائه مي‌كنند تا راه‌هايي را براي كمك به افراد در مواجهه با ترس‌ها، مقابله با اضطراب، يا افزودن ساختار به روز خود در صورتي كه براي مقابله با افسردگي يا افسردگي تلاش مي‌كنند، ارائه دهند. افكار منفي و چالش برانگيز را مديريت كنيد

اغلب، ممكن است بيماراني را نيز ببينيم كه با اختلالات همزمان تشخيص داده مي شوند - اينها همزمان با مشكلات سلامت روان و اختلالات مصرف مواد هستند. بخشي از كار ما اين است كه اين مورد را نيز شناسايي كنيم و در صورت نياز مراقبت هاي بيشتري را پيشنهاد كنيم. مهم است كه ما نه تنها به علائم بيماري، بلكه به هر گونه مشكل زمينه اي يا ناشي از آن توجه كنيم.

دسترسي به مراقبت

با اين حال، بسياري از افرادي كه به بيماري رواني مبتلا هستند، هميشه زمان آساني براي دسترسي به درمان ندارند. درمان دريافتي افراد اغلب به اين بستگي دارد كه آيا آنها بدون هزينه به مراقبت دسترسي دارند يا خير.

در انتاريو، بسياري از كساني كه توانايي پرداخت هزينه دسترسي به خدمات را دارند، هزينه آن را به صورت خصوصي پرداخت مي‌كنند، اما كساني كه نمي‌توانند در ليست انتظار گير كرده باشند، يا از بين مي‌روند و ممكن است اصلاً كمكي دريافت نكنند.

در واقع، هيچ استاني در كانادا وجود ندارد كه درمان ارائه شده توسط روانشناسان را پوشش دهد. برخي از خانواده ها ممكن است از طريق بيمه تمديد شده توسط كارفرمايان پوشش هايي داشته باشند، اما ممكن است كافي نباشد. البته برخي از مراقبت هاي تحت پوشش OHIP وجود دارد كه در بيمارستان ها در دسترس است، اما در بسياري از موارد محدوديتي براي تعداد مراجعه كنندگان و تعداد خدمات مناسب در دسترس وجود دارد. اگر اين خدمات در دسترس نبود، دسترسي به مراقبت وجود نداشت.

غير از پرداخت از جيب خود، يا پيوستن به ليست انتظار، گزينه هاي درماني جايگزين در دسترس هستند. دسترسي به برنامه هاي كمك به كاركنان (EAP) از طريق كارفرمايان يا پزشكان خانواده كه مي توانند به روانپزشكان تحت پوشش OHIP مراجعه كنند نيز ممكن است يك گزينه باشد. اما از نظر ساير درمان‌هاي مبتني بر شواهد غيرقابل دسترس ارائه شده توسط روان‌شناسان، كارهاي زيادي بايد انجام شود تا اين خدمات براي همه قابل دسترس‌تر شود.

اينها تنها تعدادي از مسائلي است كه بسياري از افراد با تجربه زيسته، علاوه بر نگراني‌ها و نيازهاي روان‌شناختي خود، بايد با آن‌ها مواجه شوند.

از اينجا به كجا مي رويم؟

به عنوان يك كشور و يك استان، ما بايد كار بهتري انجام دهيم تا روان درماني لازم را براي همه كساني كه به آن نياز دارند در دسترس قرار دهيم. از هر پنج كانادايي يك نفر از بيماري رواني رنج مي برد. بسياري از اين افراد به ارزيابي روانشناختي جامع و درمان طولاني مدت از يك روانشناس نياز دارند. اين نياز به بودجه دارد. و در حالي كه ما در گسترش آگاهي از سلامت روان و بيماري هاي رواني بهتر مي شويم، آگاهي و حمايت كافي نيست. اميد من اين است كه آينده يك پوشش نقره اي فراهم كند – از هر پنج كانادايي پنج نفر بتوانند كمكي را كه ممكن است به آن نياز دارند بجويند.

ما راه هايي در پيش داريم، اما با طرح اين مسائل مهم، مي توانيم به بسياري از كانادايي هايي كه از بيماري رواني رنج مي برند كمك بيشتري كنيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۴۳:۱۹ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

داروي اختلال كمبود توجه و بيش فعالي (ADHD).

خلاصه داروها
اگرچه ارائه‌دهندگان مراقبت‌هاي بهداشتي، والدين و معلمان به درمان‌ها و روش‌هاي مؤثري اميدوار هستند كه شامل داروهايي براي كودكان مبتلا به اختلال نقص توجه بيش‌فعالي (ADHD) نباشد، شواهد تا به امروز نشان مي‌دهد كه علائم خاص ADHD بدون دارو درمان ضعيفي دارند. شايد خفيف ترين موارد ADHD را بتوان با موفقيت متوسط ​​با بازسازي محيطي و رفتار درماني درمان كرد، اما به غير از اين شرايط محدود، اغلب به درمان دارويي نياز است.

مسائل مربوط به انطباق با داروهاي ADHD در كودكان و بزرگسالان رايج است. [47] بنابراين، نشان داده شده است كه استفاده از داروهاي طولاني اثر با دوز يكبار در روز براي درمان ADHD پيشرفت هايي نسبت به داروهاي كوتاه اثر دارد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۰۴:۳۲ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

عوامل خطر سرطان ولوار


عوامل زير ممكن است خطر ابتلا به سرطان فرج را در زنان افزايش دهد:

سن:  از بين زناني كه به سرطان فرج مبتلا مي شوند، بيش از 80 درصد بالاي 50 سال و نيمي بالاي 70 سال سن دارند.
عفونت با انواع خاصي از  HPV
عفونت HIV
ليكن اسكلروزوس : اين مي تواند باعث خارش شديد پوست فرج شود و ممكن است كمي احتمال سرطان فرج را افزايش دهد.
ملانوما  يا خال هاي غير معمول  روي پوست غير فرج: سابقه خانوادگي ملانوم و خال هاي ديسپلاستيك در هر نقطه از بدن ممكن است خطر ابتلا به سرطان فرج را افزايش دهد.
نئوپلازي داخل اپيتليال ولوار (VIN) : VIN زماني رخ مي‌دهد كه سلول‌هاي غيرطبيعي در لايه سطحي پوست فرج وجود داشته باشد. اين تغييرات سلولي يك وضعيت پيش سرطاني است، بنابراين خطر ابتلا به سرطان فرج در زنان مبتلا به VIN افزايش مي‌يابد، اگرچه اكثر موارد به سرطان پيشرفت نمي‌كنند.
ساير سرطان هاي دستگاه تناسلي
سيگار كشيدن
علائم سرطان ولوار
در حالي كه هر زن ممكن است علائم متفاوتي را تجربه كند، رايج ترين علائم عبارتند از:

خارش مداوم
تغيير در رنگ و ظاهر فرج
خونريزي يا ترشحات غير مرتبط با قاعدگي
سوزش شديد، خارش يا درد
زخم باز كه بيش از يك ماه طول مي كشد
پوست فرج سفيد به نظر مي رسد و احساس خشن مي كند
علائم سرطان فرج ممكن است شبيه ساير شرايط يا مشكلات پزشكي باشد. هميشه براي تشخيص با پزشك مشورت كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۵۲:۲۱ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)

اقدامات پيشگيرانه از پوسيدگي دندان كودكان


اگر در دندان هاي كودك تان به مرور زمان خط هاي تيره رنگي مشاهده كرديد يا دندان ها رو به خرابي رفتند ، مي توانيد از شيار پوش دندان يا فيشور سيلانت بهره ببريد. البته لازم به ذكر است كه مراجعه به بهترين دندان پزشكي اطفال نيز مي تواند بسيار كمك كننده باشد. در واقع دندانپزشك ، بهترين شخصي است كه مي تواند تاثير قطره آهن و پوسيدگي دندان كودكان را شرح دهد و از ايجاد آن جلوگيري به عمل آورد. در ادامه با ديگر اقدامات پيشگيرانه آشنا شويد:

روزانه با استفاده از يك مسواك نرم اقدام به تميز كردن دندان هاي كودك خود كنيد.
پس از يك سالگي دفعات شيردهي از سينه يا شيشه شير را در طول شب كاهش دهيد.
از دادن مواد قندي به ميزان زياد به كودك خود اجتناب كنيد.
از دادن آب ميوه در داخل شيشه شير به كودك خود پرهيز كنيد.
كودك خود را از زمان رويش اولين دندان شيري به دندانپزشكي كودكان برده تا تحت نظر متخصص دندانپزشك اطفال باشد و با محيط دندانپزشكي آشنا شده تا در سنين بالاتر هنگام مراجعه به دندانپزشك اطفال دچار ترس و اضطراب نشود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۳۷:۰۳ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)