پزشک ملت پزشک ملت .

پزشک ملت

کنترل علایم اختلال اضطراب

کنترل علایم اختلال اضطراب
 این نکات می توانند به شما در کنترل علایم اضطرابی کمک کننده باشد:

در مورد بیماری خود بیشتر بدانید

هرچه میزان آگاهی شما از اضطراب و بیماری خودتان بیشتر باشد، به همان میزان شما می توانید به درمان خود کمک نمایید. هر چقدر می توانید در مورد اضطراب مطالعه کنید و هر سوالی که در مورد اضطراب و درمان آن دارید از پزشک خود بپرسید. آگاهی بیشتر باعث کاهش علایم و درمان بهتر می شود.

درمان خود را قطع نکنید

قطع درمان به ویژه اگر ناگهانی و یکباره صورت بگیرد، می تواند باعث برگشت علایم و سختی در درمان شود. درمان خود را قطع نکنید.

داروها و غذاهای محرّک را قطع کنید

قهوه، چای، کولا، نوشابه های انرژی زا و شکلات می توانند علایم اضطراب را افزایش دهند. سعی کنید در زمان فعال بودن بیماری یا در دوره درمان از این غذاها و نوشیدنی ها استفاده نکنید.

الکل و داروهای محرک را قطع کنید

حواستان باشد که الکل و مواد روانگردان می توانند علایم شما را تشدید کنند. لذا لازم است در صورت داشتن اضطراب از مصرف این مواد پرهیز نمایید. با توجه به اثرات گذرای این ترکیبات در کاهش اضطراب مصرف این ترکیبات در زمان اضطراب می تواند به اعتیاد و مصرف بیش از حد این داروها منجر می شود.

غذای مناسب

گرسنگی می تواند اضطراب را افزایش دهد. اگر حملات اضطرابی دارید لازم است گرسنگی نداشته باشید.

ورزش

یکی از بهترین روش ها برای کاهش اضطراب ورزش است. ورزش با تغییر فرایندهای داخل مغزی می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب گردد. به ویژه ورزشهای هوازی و گروهی بسیار کمک کننده هستند.

خواب مناسب

متأسفانه میزان اختلالات خواب در افراد مضطرب زیاد است و از سوی دیگر اختلال در خواب هم می تواند بیماریهای اضطرابی را افزایش دهد و تشدید نماید. خواب مناسب به ویژه خواب شبانه می تواند در بهبود اضطراب کمک کننده باشد.

مدیتیشن و کاهش استرس

یاد گرفتن روشهای کنترل استرس و مدیتیشن می توانند به کاهش اضطراب کمک کننده باشند.

افکار خود را بنویسید

در انتهای روز افکار خود و کارهایی که در طول روز داشتید را یادداشت کنید. این کار باعث می شود تا شما ذهنیات خود را بیرون بریزید و در طول شب و خواب با این افکار درگیر نباشید.

داشتن ذهنیات خوب

یادآوری و مرور خاطرات و حوادث ناگوار قدیمی می تواند موجب تشدید و پایداری اضطراب گردد. لازم است تا نشخوار ذهنی نداشته باشید. نشخوار ذهنی به معنی مرور مدام خاطرات ناخوشایند و درگیری مدام ذهنی با آن است.

داشتن افکار و یادآوری خاطرات خوب و خوشایند در کاهش اضطراب، اگرچه سخت ولی بسیار کمک کننده است.

اجتماعی باشید

ارتباط با افراد دیگر، حتی از طریق تلفن، چت و شبکه های اجتماعی می تواند در کاهش اضطراب کمک کننده باشد. افرادی که منزوی هستند و از گروههای اجتماعی پرهیز می کنند، اضطراب بیشتری خواهند داشت.

گروه درمانی

بودن در جمع افرادی که تفکرات مشابهی دارند، می تواند به احساس هم دردی و بهبود علایم کمک کند. صحبت با افرادی که احساسات مشابهی دارند و تجربیات مشابهی داشته اند می تواند به شما کمک کند.

از داروهای گیاهی و غیر استاندارد پرهیز کنید

بسیاری از داروهای گیاهی و اصطلاحاً سنتی با توجه به اینکه ترکیبات شیمیایی ناشناخته و محرک دارند ممکن است علایم شما را تشدید کنند. در مورد این داروها با پزشک خود مشورت نمایید.

اختلالات اضطرابی بسیار شایع، اذیت کننده و آزار دهنده هستند و می توانند به راحتی موجب اختلال در زندگی شوند. بسیاری از افراد متأسفانه در همان گام اول گیر می کنند و در صدد درمان و کنترل اضطراب نیستند. این امر می تواند موجب مزمن شدن بیماری و بدتر شدن اوضاع شوند. به همین دلیل آشنایی با این علایم و درمان آنها بسیار مهم است. 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۴۰:۴۱ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)