پزشک ملت پزشک ملت .

پزشک ملت

علائم و نشانه های تومور مغزی


در اینجا لیستی از شایع ترین علائم و نشانه های تومور مغزی در بزرگسالان آورده شده است. توجه به این نکته مهم است که علائم بسته به اندازه، نوع، محل تومور و سرعت رشد تومور متفاوت است. بیماران اغلب در زمان تشخیص بیش از یک علامت خواهند داشت.

علائم و نشانه های رایج تومور مغزی در بزرگسالان:

سردرد
تشنج
تهوع و استفراغ
خستگی و خستگی
عملکرد شناختی (مشکلات تفکر)
از دست دادن حافظه
شخصیت تغییر می کند
افسردگی
نوسانات خلقی 
ضعف، از دست دادن حس یا بی حسی
مشکلات بینایی
مشکلات گفتاری
از دست دادن شنوایی
سرگیجه
از دست دادن تعادل
علائم شبیه سکته مغزی
در حالی که تومورهای مغزی نسبتاً نادر هستند، تشخیص علائم مهم است. اگر علائم شما محدود به تغییر در بینایی و/یا سردرد است، قبل از مراجعه به پزشک عمومی چشمان خود را توسط یک بینایی‌شناس آزمایش کنید. اگر علائم شما ناگهانی یا شدید است، باید مستقیماً به بخش اورژانس بیمارستان خود بروید یا با 111 تماس بگیرید.

قبل از مراجعه به پزشک عمومی، فهرستی از تمام علائمی که تجربه کرده‌اید تهیه کنید: زمانی که شروع شده‌اند. هر چند وقت یکبار رخ می دهند؛ و اگر تغییر کرده اند یا بدتر شده اند. می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا علائم شما می تواند ناشی از تومور مغزی باشد یا خیر، و ممکن است بخواهید این بخش از وب سایت ما را به آنها نشان دهید.
سردرد
سردرد در بیماران مبتلا به تومورهای مغزی شایع است. آنها می توانند توسط خود تومور یا افزایش فشار در جمجمه (افزایش فشار داخل جمجمه) به دلیل تورم ایجاد شوند. هنگامی که یک تومور در فضای ثابت جمجمه رشد می کند، می تواند بر بافت مغز فشار بیاورد یا مایع درون مغز را مسدود کند. سردردهایی که به دلیل فشار در جمجمه ایجاد می شوند، معمولاً در صبح (یا در طول شب) بدترین هستند و بلافاصله پس از بیدار شدن فرد ناپدید می شوند. آنها اغلب در ابتدا خفیف هستند، اما در طی چند روز تا چند هفته به تدریج شدیدتر، مکرر و هر بار طولانی تر می شوند و در نهایت تقریبا ثابت می شوند. آنها با خم شدن بدتر می شوند و می توانند باعث تهوع و استفراغ شوند. 

گاهی اوقات سردرد دلیل اصلی پزشکان برای درخواست اسکن رزونانس مغناطیسی (MRI) است تا بررسی کنند که آیا فرد ممکن است به تومور مغزی مبتلا باشد یا خیر. MRI معمولاً در صورتی تجویز می شود که:

سابقه سردرد داشته است، اما پس از آن سردرد تغییر می کند (به عنوان مثال، نوع سردرد تغییر می کند، الگوی آن تغییر می کند، یا فرد علائم و نشانه هایی از عملکرد غیر طبیعی مغز را نشان می دهد)
به طور ناگهانی شروع به تجربه سردرد می کند، به خصوص اگر علائم و نشانه های دیگری نیز وجود داشته باشد.
این غیر معمول است که سردرد اولین و تنها علامت تومور مغزی باشد. معمولاً علائم دیگر تا زمان تشخیص تومور مغزی ایجاد می شود.

سردردهای ناشی از تومورهای مغزی معمولاً نسبتاً شدید یا شدید هستند، اما در 10 تا 20 درصد افراد خفیف هستند. برخی از مسکن‌ها مانند پاراستامول در تسکین کمی مؤثر هستند، اما برای سردردهای ناشی از تورم در جمجمه، کورتیکواستروئید دگزامتازون مؤثرترین درمان است زیرا تورم و فشار را کاهش می‌دهد. دوز دگزامتازون تا زمانی که درد کنترل شود افزایش می یابد، اما برای به حداقل رساندن عوارض جانبی تا حد امکان پایین نگه داشته می شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۴:۲۲ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)