پزشک ملت پزشک ملت .

پزشک ملت

تشخیص تومور مغزی

علاوه بر تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، روش های تشخیصی تومورهای مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه عصبی - پزشک شما رفلکس ها، قدرت عضلانی، حرکت چشم و دهان، هماهنگی و هوشیاری را آزمایش می کند.برای ارتباط با بهترین جراح تومور مغزی در تهران اینجا کلیک کنید
اسکن توموگرافی کامپیوتری (که سی تی اسکن یا سی تی اسکن نیز نامیده می شود) - یک روش تصویربرداری تشخیصی است که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر مقطعی (اغلب به آن برش ها) از بدن به صورت افقی و عمودی استفاده می کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.
تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) - یک روش تشخیصی است که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند.
اشعه ایکس - یک آزمایش تشخیصی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.
اسکن استخوان - تصاویر یا عکسبرداری با اشعه ایکس از استخوان پس از تزریق رنگی که توسط بافت استخوانی جذب می شود. این ها برای تشخیص تومورها و ناهنجاری های استخوانی استفاده می شوند.
آرتریوگرام (که آنژیوگرام نیز نامیده می شود) - عکسبرداری با اشعه ایکس از شریان ها و وریدها برای تشخیص انسداد یا تنگ شدن عروق.
میلوگرام - روشی که در آن از رنگ تزریق شده به کانال نخاعی استفاده می شود تا ساختار به وضوح در اشعه ایکس قابل مشاهده باشد.
ضربه زدن به ستون فقرات (که به آن سوراخ کمری نیز گفته می شود) - یک سوزن مخصوص در قسمت تحتانی کمر، داخل کانال نخاعی قرار می گیرد. این ناحیه اطراف نخاع است. سپس فشار در کانال نخاعی و مغز قابل اندازه گیری است. مقدار کمی از مایع مغزی نخاعی (CSF) را می توان برداشت و برای آزمایش فرستاد تا مشخص شود که آیا عفونت یا مشکلات دیگری وجود دارد یا خیر. CSF مایعی است که مغز و نخاع را شستشو می دهد.
توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) - یک نوع روش پزشکی هسته ای. این بدان معناست که مقدار کمی از یک ماده رادیواکتیو به نام رادیونوکلئید (رادیودارو یا ردیاب رادیواکتیو) در طول این روش برای کمک به بررسی بافت مورد مطالعه استفاده می‌شود. به طور خاص، مطالعات PET متابولیسم یک اندام یا بافت خاص را ارزیابی می کند، به طوری که اطلاعات مربوط به فیزیولوژی (عملکردی) و آناتومی (ساختار) اندام یا بافت و همچنین خواص بیوشیمیایی آن ارزیابی می شود. بنابراین، PET ممکن است تغییرات بیوشیمیایی را در یک اندام یا بافت تشخیص دهد که می‌تواند شروع یک فرآیند بیماری را قبل از اینکه تغییرات تشریحی مرتبط با بیماری با سایر فرآیندهای تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) مشاهده شود، شناسایی کند.
طیف سنجی تشدید مغناطیسی (MRS) - روشی که تصاویری را تولید می کند که عملکرد را به جای شکل نشان می دهد. این تجهیزات به امکانات ویژه و بسیار پیچیده نیاز دارد.
تشخیص تومور مغزی بیشتر به انواع سلول های درگیر و محل تومور بستگی دارد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهریور ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۴:۰۹ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)