پزشک ملت پزشک ملت .

پزشک ملت

بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) و آمفیزم

COPD گروهی از بیماری‌ها است که باعث آسیب به ریه‌ها می‌شود و توانایی آن‌ها در دریافت اکسیژن را محدود می‌کند و جریان اکسیژن در خون را محدود می‌کند.
برنامه ها و درمان های پزشکی و توانبخشی برای بیماران مبتلا به COPD برای کمک به مبارزه با علائم خود در دسترس است
درمان های جراحی COPD شامل جراحی کاهش حجم ریه و پیوند ریه است
بیش از 15 میلیون آمریکایی مبتلا به COPD تشخیص داده شده اند. شواهد نشان می دهد که 15 میلیون نفر دیگر مبتلا به COPD هستند اما هنوز تشخیص داده نشده است. COPD در حال حاضر سومین علت مرگ و میر در این کشور و دومین علت اصلی ناتوانی است.

علل COPD
بیشتر COPD مربوط به سیگار کشیدن است، اما شواهد اخیر نشان می دهد که 25٪ از مبتلایان به COPD هرگز سیگار نکشیده اند. به طور فزاینده ای عوامل محیطی در ایجاد و بدتر شدن COPD نقش دارند. همچنین یک نوع ارثی COPD به نام کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین وجود دارد.

همه COPD یکسان نیستند. کسانی هستند که بیشتر از نوع برونشیت مزمن COPD و برخی با فرم آمفیزماتوز بیشتر، به این معنی که مربوط به آمفیزم است.

آمفیزم
آمفیزم یک بیماری پیشرونده و مخرب ریه است که در آن دیواره های بین کیسه های هوایی کوچک آسیب دیده است. در نتیجه، ریه‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و باعث می‌شود بازدم یا بازدم بیش از پیش دشوارتر شود. هوا در ریه های بیش از حد باد شده محبوس می ماند و منجر به تنگی نفس پیشرونده می شود.

COPD در مقابل آسم
COPD و آسم هر دو بیماری های انسدادی ریه هستند که با تنگی نفس مشخص می شوند، اما آسم طبق تعریف برگشت پذیر است در حالی که با COPD انسداد جریان هوا یا غیرقابل برگشت است یا فقط تا حدی قابل برگشت است. درمان اصلی در آسم، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی است، در حالی که در COPD، برونش گشادکننده های طولانی اثر است. با گذشت زمان برخی از مبتلایان به آسم ممکن است یک جزء غیرقابل برگشت ایجاد کنند، نوعی از COPD. از آنجا که هر دو بیماری مشترک هستند، می توانند با هم بروز کنند. برآوردها نشان می دهد که 20٪ از بیماران COPD به Aغیر مجاز می باشد، همپوشانی آسم / COPD مبتلا هستند.

درمان های پزشکی برای COPD
درمان و پیشگیری از تشدید - یا شعله‌ور شدن بیماری - از عوامل مهم در مدیریت COPD هستند. افراد مبتلا به تشدید مکرر (2 یا بیشتر در سال)، بدتر شدن سریع‌تر عملکرد ریه، بستری شدن بیشتر در بیمارستان و مرگ و میر بالاتری دارند.
گزینه های پزشکی زیادی برای درمان آمفیزم / COPD وجود دارد.

ترک سیگار
توصیه اولیه برای پیشگیری و درمان COPD، ترک سیگار است.
برونکودیلاتورها
گشادکننده‌های برونش ماهیچه‌های نایژه‌ها را شل می‌کنند، گذرگاه اصلی هوا در ریه‌ها. این اجازه می دهد تا هوا راحت تر وارد و خارج شود. این داروها به شکل قرص یا مایع (به صورت خوراکی) یا به صورت اسپری آئروسل (استنشاقی) در دسترس هستند.
استروئیدها
استروئیدها داروهای ضد التهابی قوی هستند. تنها نقش درمان با استروئید سیستمیک در COPD 5-10 روز در طول یک تشدید حاد است. درمان طولانی مدت با استروئیدهای سیستمیک در COPD هیچ فایده ای ندارد و می تواند خطرات قابل توجهی را به همراه داشته باشد. عوارض جانبی بالقوه مصرف طولانی مدت استروئید سیستمیک شامل پوکی استخوان، دیابت، افزایش وزن، آب مروارید، ضعف عضلانی، آب مروارید و فشار خون بالا است.
عوامل ضد عفونت
آنتی بیوتیک ها اغلب در طول برونشیت حاد برای مبارزه با عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. واکسیناسیون آنفولانزا و پنومونی برای همه بیماران مبتلا به COPD توصیه می شود. واکسن آنفولانزا سالیانه و واکسن ذات الریه هر پنج سال یکبار تزریق می شود.
اکسیژن درمانی
نشان داده شده است که اکسیژن درمانی در بیماران با اشباع O2 در حال استراحت کمتر یا مساوی 88 درصد باعث بهبود کیفیت زندگی و بقا می شود.برای ارتباط با بهترین جراح تومور مغزی در تهران اینجا کلیک کنید
تغذیه
تغذیه مناسب برای بیماران آمفیزم بسیار مهم است. کاهش وزن، که در بیماران مبتلا به آمفیزم پیشرفته رایج است، می‌تواند ناشی از مصرف ناکافی غذا در افرادی باشد که نفس تنگی برای خوردن دارند. با این حال، بیشتر کاهش وزن در بیماران COPD به دلیل افزایش تقاضای متابولیک عضلات تنفسی است که به دلیل آسیب آمفیزم بیش از حد کار می کنند.
توانبخشی ریوی برای COPD
توانبخشی ریوی مزایای واضحی برای بیماران مبتلا به COPD دارد. ورزش استقامت را افزایش می دهد، تنگی نفس را بهبود می بخشد، حداکثر مصرف اکسیژن را افزایش می دهد و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. مطالعات متعدد بهبود علائم، حداکثر مصرف اکسیژن و معیارهای کیفیت زندگی را ثبت کرده اند. کاهش تعداد بستری شدن در بیمارانی که در برنامه های توانبخشی ریوی شرکت می کنند نیز نشان داده شده است.

با این حال، مزایا در بین افراد متفاوت است و مشارکت مداوم در یک رژیم ورزشی برای حفظ پیشرفت ضروری است. علاوه بر این، نشان داده نشده است که توانبخشی ریوی تغییری در تست های عملکرد ریوی (PFTs) یا نیاز کلی به اکسیژن برای افراد ایجاد کند.

درمان جراحی COPD
اگر درمان دارویی علائم COPD را کاهش نداد یا علائم و تشدید آن افزایش یافت، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. با این حال، برای کاندید شدن برای جراحی، معیارهای خاصی وجود دارد. اینها شامل سیگاری نبودن فعلی، شرکت در برنامه توانبخشی ریوی و قوی بودن کافی برای انجام عمل جراحی است.

دو نوع جراحی برای COPD انجام می شود، جراحی کاهش حجم ریه و بولکتومی.

جراحی کاهش حجم ریه شامل برداشتن قسمت هایی از ریه است که بیشتر تحت تاثیر COPD قرار گرفته اند. برداشتن بافت ریه غیرمعمول به نظر می رسد، اما به قسمت های سالم و باقی مانده ریه اجازه می دهد کارآمدتر عمل کنند.
بولکتومی شامل برداشتن تاول ها از ریه ها است. تاول ها کیسه های هوایی بزرگی در ریه ها هستند که وقتی تعداد زیادی آلوئول توسط COPD از بین می روند تشکیل می شوند. این کیسه های هوا در تنفس اختلال ایجاد می کنند.
اگر آسیب به ریه ها خیلی شدید باشد یا جراحی علائم را کاهش ندهد، پزشک ممکن است پیوند ریه را توصیه کند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۵:۰۷ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)