پزشک ملت پزشک ملت .

پزشک ملت

پویایی خانواده می تواند شما را بالا ببرد (یا پایین بکشد)

برای بسیاری از ما خانواده یکی از مهمترین جنبه های زندگی ماست. چه بیولوژیکی و چه انتخابی، این اعضای خانواده ما هستند که برای حمایت به آنها تکیه می کنیم.

اما مانند همه روابط، پویایی در بازی وجود دارد.

پویایی خانواده ما می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روان ما از دو جنبه مثبت و منفی تأثیر بگذارد. به همین دلیل، مهم است که بفهمید پویایی خانواده شما چگونه شما را شکل داده است.

بیایید چند نمونه از پویایی خانواده سالم و کم‌سالم (حتی موارد سمی) را بررسی کنیم. سپس، در مورد اینکه چگونه می توانید روی ایجاد پویایی مثبت خانواده کار کنید، بحث خواهیم کرد.


پویایی خانواده چیست؟
پویایی خانواده الگوهای تعامل بین اعضای خانواده است. اینها شامل نقش ها، سلسله مراتب و ارتباط بین اعضای خانواده است. پویایی خانواده نحوه تعامل اعضای یک خانواده با یکدیگر در ارتباط با اهداف و ترجیحات فردی است.
پویایی خانواده ما می تواند به شدت بر نحوه دید ما از خود، دیگران و دنیای اطرافمان تأثیر بگذارد. به علاوه، آنها بر رفتارها، رفاه و روابط کاری ما تأثیر می گذارند . خانواده ما جایی است که ما برای اولین بار یاد می گیریم که با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

اما خانواده سرنوشت نیست هنگامی که متوجه شدیم خانواده چگونه بر ما تأثیر می گذارد، می توانیم کنترل بیشتری بر اینکه آیا این پویایی ها ادراکات و اعمال ما را شکل می دهند یا خیر.  

پویایی در خانواده های ما محدود به نسل های کنونی و زنده نیست. آنها همچنین شامل نسل‌های قبلی می‌شوند، زیرا هنوز اثرات برخی از سنت‌ها، ساختارها و عادات آنها را احساس می‌کنیم .

 

برای درک بهتر معنای پویایی خانواده، باید کمی عمیق‌تر بگردیم. عوامل مختلفی بر پویایی خانواده ما تأثیر می گذارد، از جمله:

سن اعضای خانواده
شخصیت اعضای خانواده
رابطه والدین یک خانواده
والدینی که آرام یا سختگیر هستند
پدر یا مادر غایب
خانه های بین نسلی
الزامات شغلی والدین شاغل
یکی از اعضای خانواده دارای معلولیت یا بیماری مزمن
مسائلی مانند مصرف مواد یا روابط سوء
پویایی خانواده والدین و پدربزرگ و مادربزرگ
رویدادهایی مانند طلاق، روابط عاشقانه، ضربه روحی، غم و اندوه یا بیکاری و در نتیجه افسردگی جستجوی کار
وابستگی های خانوادگی ایمن یا ناایمن
فرهنگ، قومیت ، و ارزش های خانواده در مورد نقش ها و مسئولیت های جنسیتی
قدرت یا موقعیت اعضای خانواده
نوع و میزان نفوذ اعضای خانواده

 

6 نوع پویایی خانواده
انواع مختلفی از دینامیک در هر سیستم خانواده وجود دارد. آنها نحوه عملکرد خانواده و نقش قدرت والدین و خواهران و برادران را دیکته می کنند.

بیایید نگاهی دقیق تر به شش نوع پویایی خانواده بیندازیم:

1. مستبد
پویایی اقتدارگرا را می توان به عنوان همه چیز در مورد پیروی از قوانین بدون هیچ استثنایی خلاصه کرد. در این پویایی خانواده، یکی از اعضای خانواده بسیار کنترل کننده است. آنها انتظار دارند که دیگران بدون مذاکره یا سوال از آنها پیروی کنند. 

سایر اعضای خانواده اجازه ندارند در حل چالش ها و مشکلات مشارکت داشته باشند یا نظرات خود را به اشتراک بگذارند. عدم پایبندی به قوانین معمولاً به جای بازخورد سازنده با مجازات مواجه می شود.

برای مثال، سرپرست خانواده قوانینی را تعیین می کند که چه زمانی همه اعضای خانواده باید برای شام در خانه باشند. اگر کسی دیر کند، با پرخاشگری و تنبیه مواجه می شود.

2. مقتدر
پویایی مقتدرانه نیز شامل قواعد و پیامدهایی است، اما نه به همان شیوه پویایی استبدادی. یک فرد قوانین را تعیین می کند در حالی که احساسات سایر اعضای خانواده را تأیید می کند و به نظرات آنها احترام می گذارد. 

عضو معتبر خانواده مسئول باقی می ماند. آنها از نظم و انضباط مثبت مانند سیستم های پاداش و تمجید برای تقویت رفتار خوب استفاده می کنند. آنها از مجازات تهدیدآمیز برای سرپیچی از قوانین استفاده نمی کنند.

بیایید به نمونه ای از خانواده هسته ای با پویایی خانواده معتبر نگاه کنیم. والدین قوانین خانه روشنی را برای فرزندان خود تعیین می کنند و دلایل پشت قوانین خود را توضیح می دهند. آنها به جای اینکه بگویند "سبزیجات را بخور چون من اینطور گفتم" می گویند: "سبزیجات خود را بخور تا بتوانی به رشد بدن و مغز خود کمک کنی."

3. رقابتی
با پویایی رقابتی خانواده، اعضای خانواده به طور مداوم با یکدیگر رقابت می کنند. در داخل خانواده احساس رقابت وجود دارد، زیرا اعضا سعی می کنند از بستگان خود پیشی بگیرند. این رقابت می تواند برای چیزهای زیادی باشد، مانند توجه، شناخت یا قدرت.

هنگامی که والدین فرزندان خود را تشویق می کنند تا یکدیگر را به چالش بکشند، پویایی رقابتی می تواند بین خواهر و برادرها رخ دهد. مثال دیگر این است که همسران بر سر دستاوردهای حرفه ای خود با هم رقابت می کنند، خواه ترفیع ، افزایش حقوق یا اینکه چه کسی بالاترین حقوق را دارد .

4. غیر درگیر
هنگامی که پویایی های غیر درگیر وجود دارد، اعضای خانواده در کنار یکدیگر حضور ندارند، حتی زمانی که در یک اتاق هستند. افراد واقعاً نمی دانند سایر اعضای خانواده چه می کنند. اغلب کمبود حمایت و راهنمایی وجود دارد.

به عنوان مثال، یک نفر در یک ازدواج ممکن است کاملاً به زندگی همسر خود بی علاقه باشد. آنها به جای اینکه از شریک زندگی خود بپرسند روزشان چطور بوده یا در مواقع ضروری از او حمایت کنند، نادیده گرفته می شوند.

5. اشتراکی
حضور پویایی جمعی بر خانواده به عنوان جامعه ای تأکید می کند که هر عضوی در آن مشارکت دارد. نظرات افراد قابل احترام است و همه صداها شنیده می شود .

 

در ساختار خانواده جمعی، وظایف مشترک است و همه به تنظیم قوانین و حل مشکلات و چالش ها کمک می کنند. همه اعضای خانواده تشویق می شوند تا فعالانه در تصمیم گیری ها و تعیین قوانین شرکت کنند.

6. مبتنی بر اتحاد
پویایی مبتنی بر اتحاد منجر به این می شود که اعضای خانواده با هم گروه شوند و با یکدیگر بازی کنند. برخی از اعضای خانواده به منظور به دست آوردن اهرم فشار بر سایر اعضای خانواده، اتحاد تشکیل می دهند. آنها توافق می کنند که برای منافع متقابل با یکدیگر همکاری کنند. این توافق می تواند صریح یا ضمنی باشد.

برای مثال، در یک خانواده ناتنی، خواهر و برادرهای بیولوژیکی ممکن است علیه خواهر و برادرهای ناتنی خود متحد شوند. یا ممکن است یک کودک با یکی از والدین متحد شود و آنها را در مقابل والد دیگر یا خواهر و برادرش قرار دهد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۰۲:۴۷ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)