پزشک ملت پزشک ملت .

پزشک ملت

دلایل انجام کولپوسکوپی


آزمایش تشخیصی کولپوسکوپی به دلایل مختلفی توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. در زیر به چند مورد از دلایل انجام کولپوسکوپی اشاره می‌کنیم.

در صورتی که نتایج تست پاپ اسمیر غیرعادی باشد.
در صورتی که مراجعه کننده بعد از انجام رابطه جنسی خونریزی داشته باشد.
هنگامی که زائده یا رشد غیرطبیعی در دهانه رحم، ولو و واژن مشاهده شود.
برای تشخیص و زمانی که درمان بیماری زگیل تناسلی شروع می‌شود.
برای تشخیص و در زمان شروع درمان بیماری التهاب دهانه رحم (سرویکس) نیز به کار می‌رود.
کولپوسکوپی همچنین در تشخیص سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم، پیش سرطانی یا سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و ولو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چگونگی انجام کولپوسکوپی
به طور معمول عمل کولپوسکوپی، فرایند پیچیده ای نیست و نیاز به بیهوشی هم ندارد. این عمل به راحتی و در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مطب پزشک متخصص انجام می‌شود.

ترتیب روند انجام کولپوسکوپی را می‌توان در مراحل زیر برشمرد.

نحوه قرار گرفتن بیمار همانند انجام تست پاپ اسمیر یا زمان معاینه لگن است. به گونه ای که شخص به پشت دراز می‌کشد و پاها را در دو طرف تخت ژنیکولوژی قرار می‌دهد.
پزشک متخصص با قرار دادن یک اسپکولوم در واژن، باعث باز نگه داشته شدن دیواره‌های واژن می‌شود. سپس با قرار دادن دستگاه کولپوسکوپ در چند سانتی متری از ولو، امکان مشاهده دهانه رحم برای پزشک به راحتی امکان پذیر می‌شود.
ابتدا لازم است با استفاده از پنبه و سرکه، دهانه رحم و واژن پاکسازی شود. در این صورت با از بین رفتن مخاط رحم، سلول‌های غیرطبیعی برجسته و ظاهر می‌شوند. بنابراین تشخیص به راحتی انجام خواهد شد.
توجه داشته باشید که دستگاه کولپوسکوپ به هیچ وجه با بدن شما تماس پیدا نمی‌کند تنها ممکن است در مناطق مشکوک، از سلول‌ها عکس و نمونه برداری انجام شود.
در نهایت بعد از انجام بیوپسی، معمولاً جهت کنترل خونریزی، از محلولی به نام مونسل استفاده می‌کنند که ممکن است به مدت چند روز بعد از انجام کولپوسکوپی، شخص ترشحات تیره رنگ داشته باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۰۳:۳۷ توسط:محدثه موضوع: نظرات (0)